Group Hero

Divorced Muslims

social.group.members

Share your experiences, find support, and seek guidance. Connect, heal, and find strength in the company of those who understand our journey.

Share group

صباح الخير عليكم
لايصح أبدا ان نتكلم عن موضوعات خاصه علي العام او نصائح تخص اسر وانت لاتعي لمقدار عمق ماتتكلم عنه وكل إنسان مر بتجربه ما المفروض انه لايعبر عنها غير بنصيحه عامه لأمور عامه لأنها تجربته هو الخاصه وليس علي احد اتباعها او الاقتضاء بها فلكل له سماته وطبيعته وطريقته وتربيته ومنهجه
اتمني ان لا اجد من يهاجمني
فهي كلمه بسيطه من القلب الي القلب
وشكرا

media
Share

اي المطلب الاساسي و. المهم يكون موجود في شريك حياتك

Share

أحترم جدًا الإنسان اللي قدر يبدأ من جديد بعد تجربة صعبة.

مش كل الناس عندها الشجاعة إنها تعترف، تتعلم، وتكمل بقلب أنضج وعقل أوضح.

بالنسبة لي، الماضي مش مشكلة…
المشكلة إن الشخص يكون لسه عايش فيه.

الوضوح، الاحترام، والنية الجادة أهم عندي من أي عنوا

social.contentViewer.likes
5
Share

Salam

social.contentViewer.likes
4
Share

.

بصي أنا هسألك كام سؤال وبعدها هسكت خالص يمكن أهدى
هو أنا مش بوحشك؟
طب اللي كان بينا مش بيوحشك؟
ولا كله عدى عندك بسهولة كده؟
ولا أنا كنت مرحلة وعدّت؟
طب ليه أنا لسه واقف عند نفس اللحظة؟
ليه كل حاجة بتفكرني بيكي؟
ليه بشتاق لكلامك رغم إني بحاول أنسى؟
هو أنا بس اللي حاسس؟
ولا إنتي كمان بتتجاهلي عشان تمشي؟

طب إزاي نسيتي أول مرة مسكنا إيد بعض؟
أول مرة حسّينا إننا لقينا بعض بجد؟
أول مرة قولنا “بحبك” بالقلب قبل اللسان؟
بالعين قبل الكلام؟
بالمشاعر اللي كانت بتسبق أي حرف؟

نسيتي صوتي وأنا بطمّن عليكي؟
نسيتي خوفي عليكي من أي حاجة؟
نسيتي ضحكتك اللي كانت بتخلّي يومي يعدي؟
نسيتي قد إيه كنتي بتقولي إنك مرتاحة معايا؟

طب لما كنتي زعلانة وكنت أول حد تجريلي… ده راح فين؟
لما كنتي بتحكيلي كل حاجة حتى الصغيرة… ده انتهى إزاي؟
لما كنتي بتقولي “إنت الأمان”… الأمان راح فين؟
هو الكلام ده كان حقيقي وقتها ولا مجرد لحظة؟

طب إزاي قلبك استحمل البعد كده؟
إزاي قدرتي تعيشي عادي من غيري؟
طب لو شفتيني صدفة… هتحسي بحاجة ولا خلاص؟
هتفتكري ولا هتعدّي كأني حد غريب؟

أنا مش بلومك… أنا بس تايه
بين ذكريات مش راضية تمشي
وقلب مش راضي يقتنع إن كل ده خلص

بس خلاص… وعد مني دي آخر مرة أسأل
وهسيبك لسكوتي
يمكن هو اللي يهدّي اللي جوايا
ويمكن مع الوقت… أتعلم أسيب زي ما إنتي سيبتي.

.

Share

Assalam o Alaikum All

Share

مخطئة من كانت مظلومة فظنت أن الحياة توقفت بعدم توفيقها في زيجتها الأولى ثم تم طلاقها بعد معاناة ومحاولات بائسة لتجنب مواجهة المجتمع ونظرة بعض المتخلفين فيه للمطلقة وأصل خطئها أنها لم تظن بالله خيرا، فلتحسن الظن بالله ولتمحو الماضي بكل مآسيه وتتقرب إلى ربها فلعل الله كتب لها خيراً مؤجلاً حتى تشكر ربها على نعمه فتفوز بمن يتقي الله فيها.
بالتوفيق للجميع،،

Share

الدنيا متاع وخير متاعها الزوجه الصالحه صدقت يارسول الله صلى الله عليه وسلم

social.contentViewer.likes
Share

هو ليه كل راجل او ست والبذات اصحاب الشخصيه القويه واصحاب الثقه بالنفس ..كل كرف بيحاول يفرض شخصيته علي الطرف الاخر فتلاقي العلاقه الناجحه او انجح علاقه تدوم لمدة شهرين🤣🤣🤣🤣🤣

Share

Assalamu’alaikum wr wb..

Share